سند ۲۰۳۰، که به عنوان “سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جهانی” نیز شناخته می‌شود، در برخی از کشورها و به ویژه در ایران با انتقادات و نگرانی‌های فراوانی مواجه شده است. یکی از مسائل مهم در این سند، توجه به آموزش‌های جامع مسائل جنسی است. آموزش مسائل جنسی شامل: (( آگاهی از اندام تولید […]

سند ۲۰۳۰، که به عنوان “سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جهانی” نیز شناخته می‌شود، در برخی از کشورها و به ویژه در ایران با انتقادات و نگرانی‌های فراوانی مواجه شده است.

یکی از مسائل مهم در این سند، توجه به آموزش‌های جامع مسائل جنسی است.

آموزش مسائل جنسی شامل: (( آگاهی از اندام تولید مثلی و تشریح کامل جنس مقابل کودکان ، شناخت ابزار جلوگیری از بارداری در کودکان ، آشنایی با انواع روابط جنسی ، حقوق جنسی در مفهوم احترام به LGBT ، مراحل بلوغ در جنس مخالف و بیان تجربیات جنسی مدرسان برای از بین رفتن تابوهای اخلاقی کودکان است.

برخی افراد فاقد صلاحیت گزینشی با تاسی از آموزه‌های این سند با تشریح کامل اعمال زناشویی برای کودکان دبستانی در حال ترویج فحشا و بی بندباری جنسی در پوشش آموزش مباحث هویت جنسی به اسم فریبنده (( آموزش بهداشت فردی )) یا (( آموزش جنسی بلوغ)) می باشند.

برخی از مضرات یا انتقادات مطرح شده در مورد این سند شامل موارد زیر است:

۱٫ تعارض با ارزش‌های فرهنگی و مذهبی:
منتقدان بر این باورند که محتوای سند با ارزش‌ها و باورهای فرهنگی و مذهبی جامعه و خانواده ایرانی در تضاد کامل است.. این نگرانی به ویژه در زمینه آموزش مسائل جنسی و حقوق فردی و ایجاد نسلی بدون مشخص بودن سلسله توارث مطرح می‌شود.

۲٫ عدم توجه به نیازهای محلی:
سند ۲۰۳۰ به‌طور کلی به نیازهای خاص ایران توجهی ندارد و نمی تواند پاسخگوی چالش‌های خانواده های ایرانی در زمینه آموزش زندگی و اخلاق جنسی و حفط بنیاد های خانوادگی باشد.
طلاق ازدواج سفید ( زنا) ، چند شوهری، روابط آزاد جنسی ، روابط همجنس بازی از جمله مواردی است که جامعه آماری کشورهایی که این سند در آنها اجرا می شود به شدت افزایش یافته است.

۳٫ فقدان نظارت و ارزیابی:
منتقدان این سند ۲۰۳۰ معتقدند که اجرای سند بدون نظارت و ارزیابی مناسب می‌تواند منجر به ناکارآمدی و هدر رفت منابع و از هم گسیختگی بنیاد خانواده و بروز انحرافات اخلاقی و هویت جنسی در کودکان شود.

۴٫ تأکید بر رویکردهای جنسی جهانی:
اندیشمندان علوم اجتماعی و جامعه شناسي ایران بر این باورند که سند ۲۰۳۰ بر رویکردهای جهانی فمینیسم و رابط جنسی آزادانه خارج از ازدواج تأکید دارد که با شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران سازگار نیست.

۵٫ نگرانی درباره سیاست‌های غربی:
برخی از منتقدان معتقدند که این سند تحت تأثیر سیاست‌های غربی قرار دارد و به نوعی تلاش برای نفوذ فرهنگی تلقی می شود.
در این سند آموزش مفاهیمی مانند همجنس گرایی ، LGBT ( لزبین، گی، دوجنسیت خواه، استمنا طلب) و اختیار انتخاب آزاد هویت چندگانه جنسی برای کودکان تبلیغ می گردد.

۶٫ مخالفان اخلاقی:
بعضی از گروه‌ها و افراد به دلایل اخلاقی و ایدئولوژیک مخالف این سند هستند و آن را ابزاری برای تحمیل نظرات استکبار جهانی در پناه از بین رفتن اخلاق و هویت خانوادگی می‌دانند.

به طور کلی، نقدها و نگرانی‌ها درباره سند ۲۰۳۰ عمدتاً به زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی و خانوادگی مرتبط است و نیاز به افشاگری گسترده‌تری در این زمینه دارد.

مفهوم کامل LGBT :
مخفف چهار کلمه است که به گروه‌های مختلفی از افراد با هویت‌های جنسی و جنسیتی متنوع اشاره دارد. این اصطلاح شامل موارد زیر است:

۱٫ L (Lesbian):
زنان همجنس‌گرا که به زنان دیگر جذب می‌شوند.

۲٫ G (Gay):
مردان همجنس‌گرا که به مردان دیگر جذب می‌شوند.

۳٫ B (Bisexual):
افرادی که به هر دو جنس (مرد و زن) جذب می‌شوند.

۴٫ T (Transgender):
افرادی که هویت جنسیتی آنها با جنسیتی که در زمان تولد به آنها نسبت داده شده، متفاوت است. این گروه شامل افرادی است که ممکن است تغییر جنسیت داده باشند یا در حال تغییر جنسیت باشند.

با شناخت کامل از اهداف سند ۲۰۳۰ می توانیم در مقایل بی هویت شدن ارزشهای ملی و انسانی ایستادگی نمایبم و مانع از توسعه این سند در میان کوکان معصوم سرزمینمان با عنوانین فریبنده شویم.

علیرضا مفتخری مظاهری
حقوقدان عمومی